Senin, 13 Desember 2010

Diantara Ciri Ahli Syurga

Tsabit mengatakan bahwa Muthrif pernah berkata :
“Sungguh, aku suka berbaring di atas kasurku pada malam hari, lalu aku merenungkan Al-Qur’an dengan cara membandingkan amalku dengan amalnya ahli syurga. Ternyata amalan ahli syurga sangat mengagumkan :

كَانُوا قَلِيلاً مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ

Di dunia mereka sedikit sekali tidur diwaktu malam.” (QS. Adz-Dzariyaat : 17).

وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِيَاماً

Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.” (QS. Al-Furqaan : 64).

أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِداً وَقَائِماً

Ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri” (Az-Zumar : 9).

Aku melihat diriku tidak termasuk di antara mereka.

Lalu aku bertemu dengan ayat :

وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Dan (ada pula) orang-orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampur-baurkan amalan yang baik dengan amalan yang buruk. Semoga Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. At-Taubah : 102).

Akhirnya aku berharap semoga aku dan anda semua termasuk diantara mereka.” (Hilyatul Auliya' : 2/198).

2 komentar:

  1. Assalamu'alaykum wa rahmatullah..

    Akhi Igun, terima kasih atas peringatan yang baik. Hampir saja saya menangis tatkala membaca tulisan ini. Ringkas tapi penuh berisi tazkirah untuk orang mukmin. Barakallahu fiik wa jazakallahu khayral jaza'.

    BalasHapus
  2. Wa’alaykumussalam warahmatullah..

    Ukhti Ummu Abdillah, terima kasih juga kerana sudi menyempatkan membaca blog saya ini. Tulisan diatas ana tujukan pertama kali sebagai peringatan bagi ana peribadi, yang selalu lalai dan sibuk dengan urusan duniawi.

    نرقع دنيانا بتمزيق ديننا
    فلا ديننا يبقى ولا ما نرقع
    فطوبى لعبد آثر الله ربه
    وجاد بدنياه لما يتوقع

    "Kita menampal dunia kita dengan mengoyak-ngoyak agama,
    Akhirnya agama habis tidak tersisa dan tampalan dunia tidak pula ada hasilnya,
    Berbahagialah bagi orang yang mengagungkan Allah sebagai Rabb-nya,
    Dan menjual dunianya untuk hari kiamat yang akan dilaluinya."

    Allahul musta'an.

    BalasHapus